Van Docent naar Coach

Een docent vervult vaak meerdere rollen. Dit varieert ook nog eens per onderwijssoort.

Motivatie

Gemotiveerde leerlingen en studenten staat bij iedere onderwijssoort vaak bovenaan het verlanglijstje van een docent. Uit onderzoek blijkt dat het ervaren van een vorm van autonomie de leerlingen en studenten een grotere betrokkenheid geeft bij hun leerproces. Het maakt het mogelijk dat zij zelf meer inbreng hebben om datgene te leren wat voor hen uitdagend, maar níet overweldigend is. Als je dit dan ook nog weet te combineren met vraagstukken voor leerlingen en studenten die zinvol zijn en ertoe dóen binnen hun leerproces, dan krijg je als docent steeds vaker te maken met enthousiasme en nieuwsgierigheid van je leerlingen en studenten.

Loslaten en meebewegen

Deze aanpak, waarbij zelfsturing, competentie en zingeving meer centraal komen te staan in het leerproces vraagt ook dat de traditionele rol van de docent steeds meer aan het veranderen is. Het vraagt loslaten van een volledige sturing, naar facilitering en ondersteuning. Je beweegt steeds vaker tussen de diverse rollen van sturing naar begeleiding in het leerproces van je leerling of student.

Werkdruk = Stress

Covid-19 heeft een grote impact op de manier waarop het onderwijs vorm krijgt. Gedwongen door de omstandigheden, zullen docenten steeds vaker een faciliterende en begeleidende rol hebben. Dat betekent dat er voor veel docenten nieuwe uitdagingen voor de deur staan. Deze zullen, mede door de hoge werkdruk en het snelle tempo waarin een en ander gerealiseerd moet worden, de nodige energie kosten. De omstandigheden zullen deze nieuwe uitdaging extra stressvol maken.

Hoe ga je om met de nieuwe uitdaging en hoe behoud je een goede gezondheid en voorkom je teveel ongezonde stress?

Dat is waarin ik mij heb gespecialiseerd met mijn Wandelcoachbureau

Walking Sense

Ambitie, Stress en Persoonlijke Groei en Ontwikkeling in het onderwijs

Wat heb jij nodig om energiek en duurzaam aan de slag te blijven?